Година спілкування на тему "Я і мій клас"
Мета: допомогти дітям
зрозуміти важливість спілкування, сприяти дотриманню прав дитини в школі;
навчити співпереживати, слухати; виховувати почуття поваги та взаємоповаги;
уточнити уявлення дітей про ввічливість; учити оперувати ввічливими мовними
формами; виховувати бажання бути ввічливими, турботливими, чуйними.
1. Розповідь вчителя
з читанням оповідання.
— Вивчаючи
права людини, ми з вами говорили про людяність, доброту, співчуття. А для чого
людині знати, як почувається хтось поруч?
Вміння слухати, почуття довіри, поваги і
відповідальності необхідні людині. У ставленні одне до одного слід поводитись
з іншими так, як би хотіли, щоб ставились до вас.
Ви всі — учні. Вдома та в школі вас вчать, як правильно
себе поводити, як ставитися до однокласників. Будемо вчитися слухати,
співпереживати та співпрацювати. Це те, що необхідне кожному в спілкуванні з
однокласниками.
Послухайте оповідання В. Сухомлинського "Чому?"
Три тижні не був у школі Сергійко: хворів. Скучив за
товаришами й за вчителькою. Радісний, збуджений, прийшов хлопчик до школи. Ось
його парта, ось і товариші. Думалось йому: в очах товаришів побачить він радість
і привітання. Та їхні очі були спокійні й незворушні...
—А ти виконав сьогодні завдання? — тільки й спитав сусіда
по парті.
— Виконав,—
тихо сказав Сергійко й заплакав.
2. Бесіда з учнями.
—З яким
настроєм ішов Сергій до школи?
—Що він хотів
побачити в очах товаришів?
—Чому заплакав
хлопчик?
—Приємно
відчувати настрій інших людей, а іноді навіть необхідно.
Зараз ми пограємо у гру, яка навчить нас розуміти почуття учнів без слів.
3. Гра "Емоції".
Правила гри
• Двоє учнів
залишають клас.
• У той час, як
вони за дверима, інші діти обирають якесь почуття, яке вони мають
продемонструвати. Наприклад, щастя, злість, розчарування, захоплення, нудьга,
самотність тощо.
• Діти, які
були за дверима, повертаються, а присутні в класі розігрують обране почуття.
Діти повинні відгадати його.
—Чи легко було
відгадати зображене почуття?
—Як вам
вдалось його відгадати?
—Чи це добре —
знати, що відчувають люди навколо тебе?
—Чому?
-- Що б сталось, якби ніхто не звертав уваги на
почуття іншого?
— Уміння співпереживати — це складова частина
людських стосунків.
4. Розповідь вчителя.
— Життя
людини — складний механізм, який залежить не тільки від зовнішніх умов, але й
від внутрішнього світу людини. Кожна людина має особисте я — характер.
5. Розподіл на групи методом "Улюблений
фрукт".
Складові характеру.
Група 1. Із чого
складається характер людини?
Група 2. Що впливає на формування характеру людини?
Група 3. Чи бере участь сама дитина у надбанні якихось своїх
якостей, звичок, рис характеру?
Група 4. Що ми називаємо людськими чеснотами, а що — недоліками?
(Робота в
групах. Відповіді дітей (3-4 хв.)
—Народжується
дитина. Вона тільки з'явилась на світ, а вже потребує батьківської уваги,
любові. Зараз від рідного оточення залежить, які риси характеру, звички закладаються
в дитини.
Дитина підростає, і вже не тільки рідні мають вплив на
особистість, а й інші люди — в дитсадку, в школі, у транспорті на прогулянці.
Книги, музика, живопис впливають на формування внутрішнього світу дитини.
6. Гра "Чарівні окуляри".
— Проведемо
гру ″Чарівні окуляри″. Через них можна бачити тільки гарне. Ви будете
передавати їх з рук у руки, розповідати при цьому, що бачите гарного в тих
людях, які поруч із вами.
(Передача
окулярів від дитини до дитини. Починає вчитель)
7. Характеристика учнями свого характеру. Власні
спостереження.
—А тепер
спробуйте розповісти про свої чесноти і недоліки. Напишіть на одному листку
свою хорошу рису характеру, а на іншому – погану. А потім на хмаринку ви будете
наклеювати листок з негативною рисою
характеру, а на сонечко – з позитивною, при цьому потрібно буде коментувати
свій вибір.
(Приклеювання
рис характеру до сонечка і хмарки)
—Як ви
вважаєте, хто є причиною появи у вас недоліків?
—Як, на вашу
думку, їх можна уникнути? Що для цього ви повинні зробити?
—Чи важко
виправляти недоліки, про які вам повідомляють оточуючі?
—Процес
формування характеру — не односторонній. Крім зовнішніх факторів, важливі ще й
внутрішні — робота мозку, серця і душі. Тільки у такому випадку можна говорити
про саморозвиток особистості.
—Чи може
людина сама впливати й розвивати свій характер?
8. Притча "Про
пихатого мандарина"
Дуже давно у
старовинному місті жив великий мудрець, слава про якого поширювалася далеко від
його рідного міста. Проте був у місті і вельможа – мандарин, який заздрив славі
мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти.
Спіймав метелика і подумав: "А що, як
спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках, живий чи мертвий? Якщо він скаже,
що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а як скаже, що мертвий, я розтулю
долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший".
Так заздрісник і зробив. Та коли запитав про
метелика, мудрець, який насправді був надзвичайно розумною людиною, відповів:
"Усе в твоїх руках".
9. Бесіда про ввічливість.
- Сьогодні ми ще поговоримо про те, як учні
повинні поводитися з дорослими, товаришами, учителями, батьками, сторонніми
людьми, тобто про ввічливість.
—Що, на вашу
думку, означає слово ввічливий?
—Є слова дуже
важливі, вагомі — Батьківщина, Україна, мир. Є рідні слова та близькі — мама,
тато, бабуся, дідусь, брат, сестра. А ще є ввічливі слова, які називають
″чарівними″.
—Які ви знаєте
ввічливі слова?
—Що ви кажете,
йдучи зі школи додому?
—Які слова ви
промовляєте за зроблену вам послугу?
—Всім людям
стає приємно й хороше від цих слів. Чому?
—Як ви
звертаєтесь до старших за віком, незнайомих людей, до вчительки?
10. Гра
"Ми — ввічливі діти"
—Пограємо в
гру "Ми — ввічливі діти". Вам
потрібно буде вставити ввічливі слова в текст.
Мама послала Оленку
до тітки Галі за книжкою. Оленка подзвонила у двері, зайшла в квартиру і
сказала... Тітка Галя саме відпочивала, дівчинці стало незручно, і вона
промовила...
Тьотя Галя дала
дівчинці книжку. Оленка сказала... і пішла додому.
—Потрібно бути
ввічливим не лише в словах, а й у тоні, жестах, діях.
Якщо ввічливі слова сказані грубим голосом, вони
перестають бути ввічливими.
Культурна людина завжди вітається і прощається, адже не
відповісти на привітання неввічливо.
11. Казка про єнота.
Послухайте казку "Про Єнота".
Маленький єнот збирав у лісі хмиз. Він набрав
велику в'язку сухих гілок і рушив додому. Йому потрібно було перейти через
річку. Міст був старий, скрипучий, і єнот дуже боявся. Обережно перебираючи
лапами, він уже підходив до берега... Випадково глянув униз. Який жах! На
нього дивилось величезне кудлате чудовисько. Єнот швидко показав йому кулак,—
чудовисько — теж.
Єнот посварився на нього палкою — палкою
посварили і його. Єнот кинувся тікати. Захекавшись, він прибіг додому, до
мами:
—Ніколи більше
не піду в ліс — там хтось страшний і злий.
—Не бійся,—
сказала мама. — Спробуй усміхнутися йому.
Єнот знову побіг до моста. Він нагнувся і...
посміхнувся. І що ж? На нього дивилася усміхнена істота.
Малий єнот так зрадів, що зареготав.
—Тепер воно буде зі
мною дружити!
І єнот побіг через міст на інший бік.
—Чого вчить ця притча?
—Наведіть
приклади зі свого життя, які підтверджують правильність цієї притчі.
—
12. Гра ″Хто більше знає ввічливих слів″.
—Давайте
пограємо в гру "Хто більше".
(Діти називають
ввічливі слова)
—
Запам’ятайте: від теплого слова і лід розмерзає. Тож будьте ввічливими дітьми!
—Я хочу
роздати вам Пам’ятку "Правила спілкування". Покладіть її в щоденники
і не забувайте слідувати їй.
(Роздати
пам’ятки "Правила спілкування")
Коментарі